Elokuun alussa sain tietooni että Stadin Panimo on lanseeraamassa uutta ja mielenkiintoista tuotetta. Pari viikkoa tästä eteenpäin lähipostiin kolahti paketti, josta löytyi kaksi tölkkiä Stadin Panimon American Lageria. Ajattelin, että eihän tämä nyt mikään uusi olut ole, sillä maistoin tätä jo reilut vuosi sitten ensimmäisen kerran. Sen jälkeen tullut ostettua toistekin, mutta blogiin asti olut ei ole päätynyt, koska pidän tätä olutta sauna-, seura- ja oleskeluoluena. Mutta en ollut pettynyt, koska kyseessä on yksi parhaista ellei paras saunaolut mitä olen koskaan maistanut.

Kyseessä on siis uutuustuote siinä mielessä että pakkaus on erilainen. Aiemman 0,33l pullon sijaan American Lageria saa jatkossa puolen litran tölkissä. Hyvä niin, koska oluthan on mitä mainioin, enkä ole mielipiteessäni ainoa, sillä olut kantaa kunnialla Suomen paras olut 2014 -titteliä. Olut on voittanut myös vaaleiden oluiden sarjassa vuosina 2012 ja 2013. Eikä syyttä.

2015-08-21 22.01.52

• Panimo

Stadin Panimo

• Tyyli

Pale Lager

• Pakkaus

Tölkki 500

Tölkki 500 ml

• Ostopaikka

Saatu panimolta

• Vahvuus

• Hinta

?€

Tiedote uutuustuotteesta

Tiedote 18.8.2015

Suomen Paras Olut 2014 (ja saman kilpailun vaalea lager enintään 4,7%:a sarjavoittaja 2012, 2013 ja 2014) Stadin Panimon American Lager 4,5% on saanut uuden pakkausmuodon, kun kauppoihin ilmestyy lähipäivinä puolen litran tölkkiin pakattu versio.

Stadin Panimo on vuonna 1998 perustettu innovatiivinen ja lukuisia palkintoja voittanut helsinkiläinen pienpanimo. Panimo on valmistanut yli 600 erilaista olutta toimintansa aikana. Keväällä 2015 panimon yhteyteen Helsingin Suvilahteen avattiin myös Stadin Panimobaari.

American Lager 4,5% on runsaasti ja raikkaasti amerikkalaisilla humalajajikkeilla humaloitu, pitkään kypsytetty vaalea täysmallaspohjahiivaolut. Oluen sitrusmaisia ja hedelmäisiä aromeja korostaa sopivan katkera maku. Olut on kuivahumaloitu, suodattamaton ja pastöroimaton.

Olut tulee aluksi maanlaajuiseen levikkiin K-ryhmän isoimpiin myymälöihin. Myöhemmin syksyllä olut on saatavilla myös S-ryhmän liikkeistä, sekä todennäköisesti muistakin päivittäistavarakaupoista.

”Olemme ylpeitä voidessamme tarjota Suomen Parasta Olutta kätevästi tölkkimuodossa ja kohtuulliseen hintaan. Uskomme että American Lager nousee viimeistään nyt laadukkaampien maitokauppavahvuisten oluiden suosikiksi niin pienpanimo-oluiden harrastajien kuin myös erikoisempia oluita vasta kokeilevien joukossa”, sanoo Stadin Panimon varatoimitusjohtaja Arto Leinonen.

Stadin Panimolta on tulossa vuoden 2015 aikana myös muita tölkkituoteuutuuksia.

american-lager

Olut kuohuu melko hillitysti. Tuoksu on hennon sitruksinen, väri mukavan kellertävä. Stadin American Lager on maultaan kevyen maltainen ja raikas, hedelmäinen, appelsiininkuorinen, sitruksinen, pienellä greippisellä jälkisäväyksellä. Tässä on täyteläinen palemainen lager, jonka valmistuksessa on käytetty rapsakoita amerikkalaishumalia.

Tyyliltään olut on suomalaiseen makuun erilainen lageriksi, mutta hakkaa kyllä sata-nolla kaikki suomalaiset peruslagerit. Voi olla kultturishokki perinteisen Karjalan juojalle, mutta suosittelen kokeilemaan lämpimästi. Erittäin hyvä olut, jota tulen ostamaan jatkossakin. Toimii lasista nautittuna, mutta myös suoraan pullosta sekä tölkistä niin saunassa kuin vapaallakin. Ehkä paras saunaolut mitä on koskaan tehty. Suosittelen lämpimästi.

Helposti juotava, maukas ja makumaailmaltaan monipuolisen täyteläinen olut.

Tiedote & olutarvio: Stadin Panimo American Lager – tölkkiversio
Rated 5/5 based on 793 reviews