K-Citymarket Seppälä on Jyväskylän yksi arvostetuimpia ruokakauppoja etenkin olutharrastajien keskuudessa, sillä heidän olutosasto on ollut valikoimaltaan Jyväskylän ja Keski-Suomen kärkipäätä jo useiden vuosien ajan. Itsekin kävin Rasinrinteellä asuessani kyseisessä kaupassa harva se päivä tsekkaamassa uutuudet. Autottomalle keskusta-asujalle K-Citymarket on melkoisen syrjässä, mutta silloin tällöin isommat ostokset tulee tehtyä siellä siitäkin huolimatta.

Keväällä K-Citymarket uudistui kunnolla vieläpä siten että asiakkaiden toiveita kunneltiin. Kauppias onkin ollut aina erityisen huomioonottavainen ja se näkyy liikkeen kaikessa toiminnassa. Harmillisen vähän on tullut nyt vuoden sisään käytyä, joten olin ihan äimän käkenä kun uudistusten jälkeen kävin vilkaisemassa tänä aurinkoisena kevätpäivänä, keskiviikkona 24.4.2019.

Huvikseen ei tullut suinkaan käytyä, eihän normaalista kauppareissusta yleensä blogipostausta irtoaisi. Tällä kertaa sain kutsun, joka vaikutti sen verran mielenkiintoiselta että edes introvertti ei osannut kieltäytyä. Olen ollut muutamissa lehdistötilaisuuksissa ”olutmedian edustajana” ja ”olutvaikuttajana”, joista tämän päiväinen oli ehdottomasti rennoimmasta päästä (ei sillä että oluthommat muutenkaan mitenkään jäykistelyntäyteisiä olisivat).

Ensimmäisenä osui silmään tutun näköinen Hiisin ständi, joka on tullut olutfestareilta tutuksi. ”Herkuttelemaan ostosten lomassa: Gastro Bar kaupassa – tätä et ole ennen nähnyt!”. En, totta tosiaan, siellähän killitti keskellä osastoa avoin bier garden -tyylinen keskieurooppalainen olutbaari. Paikalle saavuin sen aktiivisemman jyväskyläläisen olutbloggarin ja kirjailijan, Olutkellarin J-P:n vanavedessä, nimittäin sattumalta selvitimme tiemme perille asti täsmälleen samalla linja-autokyydillä. Tuttuja kasvoja oli myös paikan päällä, muunmuassa Mikko Panimo Hiisiltä, kirjailija-bloggaaja-olutvaikuttaja Mika Laitinen sekä olutkulttuuriseuran porukkaa. Paikalla oli lisäksi myös Gastro Barin ravintoloitsija Olli Karvonen, olutsommelier Maria Markus, Hakamaan lammastilan Maija Suutarinen ja Jukolan Juuston juustomestari-perustaja Markku Liias.

Uudistuneen K-Citymarket Seppälän panimo-osastolle nousee huhtikuun lopulla ainutlaatuinen pop up -anniskelukeidas. Siellä kannattaa piipahtaa ostosreissun lomassa tai vaikka ihan varta vasten, sillä sellaista ei ole ennen Suomessa nähty! Tarjolla on huippulaadukasta sushia, herkullisia lähiruokamaistiaisia sekä olutsommelierin valitsemia kotimaisia oluita ja muita juomia. 25-paikkainen K-18 gastrobaari palvelee 25.4.-30.4 klo 12.00-19.00 eli vain kuusi päivää. Tätä ei kannata jättää väliin!

Kauppias Vesa Nurminen aloitti kiittämällä yhteistyökumppaneita, mm. Hiisiä, Olvia ja Hartwallia, jotka mahdollistivat konseptin toteutumisen. Seuraavaksi olutsommelier ja tapahtuman isännöijä Maria Markus kertoi mistä hommassa on kyse. Tarkoitus on edistää olutkulttuuria, tutustua laadukkaisiin makuihin ja kokeilla uutta konseptia.

Cittarin sushi on parasta mitä olen hetkeen maistanut – sushi-ihminen arvostaa. Olutvalikoimasta löytyy Olvin Iisalmi-tuotteet, joista muutamia nähty täällä Huurteisenkin puolella, lajitelma Hiisin tuotteita kuten Hattara ja Nuri. Joitakin muitakin suomalaisia pienpanimotuotteita on Gastro Barissa tarjolla. Hinnat oluilla paikan päällä ovat ns. ”perusoluissa” olutravintolahintaisia eli kuudesta eurosta ja ylöspäin, erikoisemmissa pienpanimotuotteissa kahdeksasta ylöspäin, perushuttua siis. Tulossa on ilmeisesti myös maistelupaketteja, joihin sisältyy useampi pienempi maistelulasi erilaisia oluita ja erilaista syötävää.

Esittelytilaisuudessa tarjolla oli laadukkaan sushin lisäksi myös Jukolan Juuston voittajajuustoa, eli pippuricheddaria ja sen lisäksi toistakin cheddaria. Eittämättä täydellistä. Lisäksi pääsin maistamaan Hakamaan lammastilan savuisentäyteläistä lammasnakkia – olipahan muuten hyvvää, ei ole ennen tullut moista vastaan.

Varsinaisesti itse oluet eivät paatuneelle harrastajalle tarjonneet uutuuksia tällä kertaa, vaikkakin sen verran utelin, että Hiisin Nurin viides tai kuudes erä on pullotettu ihan tässä parin päivän sisällä Hiisillä, joten tämä Brut IPA on erittäin tuoretta, toisin sanoin mahtavan hyvin hengittävää, rehevän hedelmäistä, raikasta, kesäistä, hyvänmakuista nestemäistä kultaa. Viimeksi maistoin Sohwilla muutamia kuukausia sitten ja tämä tuoreempi versio erottui selkeästi edukseen, tuoreempi on usein moderneissa ipoissa paremman makuista.

Ravintola on Citymarketissa pystyssä huhtikuun loppuun saakka ”popup-henkisesti”, mutta heti alkoi mahdollisuudet vilisemään pienen pään sisällä. Jos gastropubin yhdistäisi paikan olutvalikoimaan, voisivat olutharrastajat olutostostensa aikana jopa mahdollisesti maistaa ennen ostopäätöstä – jos tietysti maamme alkoholilaki sen sallisi. Jotain on silti täytynyt tapahtua kun tällainen on jo mahdollista edes tässä mittakaavassa.

Epätodellinen olo nauttia olutta ja ruokaa keskellä kauppaa kun ihmiset parveilevat ostoskärryinensä ympärillä. Tavallaan toimii!

Mielenkiintoinen konsepti kaiken kaikkiaan. En ole ihan varma kaupallisesta menestyksestä, enkä siitä menisinkö itse varta vasten juuri Cittariin ölppäselle, mutta kyllähän tämä olutharrastajan sydäntä lämmittää. Täytyy ainakin kerran kokea. Käy ihmeessä sinäkin, jos täällä päin huitelet. K-Citymarket Seppälän meininki on ihan toista luokkaa.

Katso myös Olutkellarin kirjoitus: Olutravintola keskellä ruokakauppaa: Seppälän Citymarketin Popup Gastro Bar.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.