Jyväskylässä on viimeistään Panimo Hiisin myötä ollut olutkulttuuri ylimmillään, mutta oluttapahtumia täällä ei ole kovin montaa vielä nähty. Vuonna 2013 olin veturitalleilla Oluton-festareilla, jossa oli rento ja laadukas meininki. Oluton olikin käsittääkseni Hiisipanimolaisten olutporukka ennen varsinaisen Panimo Hiisin syntymistä. Noista festareista jäi hyvä fiilis ja olenkin odottanut vastaavaa Jyväskylään jo kolme vuotta. Taisin joskus jopa huudellakin tuuleen Oluttoman johonkin meiliin milloin tulee seuraavaa…

Jyväskylän olutkulttuuriseura ry kyllä järjestää tastingeja sekä Facebookin kotiolutryhmien ja muiden olutaiheisien ryhmien kautta saa kutsua milloin minnekin. Sekä tietysti bloggarina saa kutsuja välillä jonnekin, jos vaan kerkiäisi käydä. Nytkin olisi tänään ollut paikallisessa Harry’sissä Pohjola-Nordenin järjestämä olut-juustotasting, jossa olutsommelier Maria Markus kertoo oluttietoutta, mutta en kerinnyt menemään.

Mutta nyt! Kaverini vinkkasi Facebookissa, että hänen kaverinsa kuuluu tahoon, joka on järjestämässä ensi kesänä, 10.-11.6.2016 Jyväskylän satamassa järjestetään OlutSatama -niminen pienpanimotapahtuma. Odotus on palkittu, vihdoinkin.

Haluttiin järjestää tapahtuma, joka on uniikki, nuorekas ja jollaista ei ole vielä missään muualla nähty. Kantavana ajatuksena on tuottaa elämyksiä tutustuttamalla ihmiset oluen monikirjoiseen maailmaan, ja ennenkaikkea oluisiin, jotka on valmistettu käsityönä, ja joiden valmistajat jakaa samat intressit ja tekee tätä samasta syystä kuin me; Rakkaudesta lajiin!

olutsatama2

Sain tapahtuman järjestäjät Noora Hietasen ja Roosa Pihlajamäen kiinni ja utelin heti vähän lisää.

Ketä oluttapahtuman järjestäjiin kuuluu? onko joukossa kenties olutharrastajia tai panijoita?

OlutSatama-tapahtuman projektitiimin ydin koostuu kahdesta naispuolisesta innokkaasta olutharrastelijasta, jotka ovat vasta päässeet sisälle oluen kiehtovaan maailmaan. Toinen meistä on toisen vuoden tiimiyrittäjä Tiimiakatemialla ja toinen valmistumisen kynnyksellä oleva palvelujen tuottamisen ja johtamisen restonomi. Lisäksi tiimimme sai äskettäin vahvistusta markkinoinnin puolelle kun kauppatieteiden maisteriopiskelija Jere Kattelus liittyi remmiin.

Panimo Hiisi on tukenut meitä alusta asti OlutSataman järjestelyissä tuoden panimon näkökulman tietoisuuteemme ja näillä keinoin tapahtumastamme on pyritty tekemään mahdollisimman panimoystävällinen sekä asiakaslähtöinen.

Mistä lähti ajatus oluttapahtuman järjestämiseen?

Ajatus OlutSataman järjestämiseen lähti yhteisestä kiinnostuksesta tapahtumajärjestämistä kohtaan sekä innostuksestamme meille vielä suhteellisen uuteen oluiden maailmaan. Lähtökohtinamme on halu oppia tapahtumajärjestämisen salat sekä erottuminen nuorekkaana, uutena sekä uniikkina pienopanimotapahtumana Suomen sekä Jyvässeudun oluttapahtumatarjonnassa. Kantavana ajatuksena on myös se, että suosimme tapahtumassamme paikallisia pienyrityksiä ja tapahtuman konseptiin sopivia ravintoloita.

Millaiset odotukset tapahtumalle on?

Odotamme OlutSatamaan runsasta kävijämäärää ja olemmekin saaneet todella hyvän vastaanoton niin potentiaalisten vierailijoiden kuin panimoidenkin puolelta. Näkyvyytemme sosiaalisessa mediassa onkin ylittänyt kaikki odotuksemme, kun some suorastaan räjähti OlutSataman Facebook-eventin julkistamisen jälkeen.

Uskaltaako vielä kysyä mitä panimoita tai tuotteita tapahtumaan on tulossa?

Pidetään osallistuvat panimot ja tuotteet vielä toistaiseksi salaisuutena, jotta jännitys pysyy yllä. Sellaisen vihjeen voimme kuitenkin antaa, että tapahtumaan on tulossa paljon uutta ja ennennäkemätöntä! ;)

Tapahtumassa tulee olemaan tarjolla laaja kattaus laadukkaita käsityönä tehtyjä suomalaisia erikoisoluita ja panimotuotteita. Tapahtumamme tulee olemaan kaivattu uusi tuulahdus Jyväskylän tapahtumatarjonnassa sekä valtakunnallisen oluttapahtumatarjonnan joukossa.
Konseptimme noudattaa vahvasti pienpanimo-linjaa, eli haluamme keskittää tapahtuman tarjonnan nimenomaan pienpanimoihin, joiden tuotteet ovat uniikkeja, taitavana käsityönä valmistettuja ja toivomme valikoiman tarjoavan kuluttajalle paljon uusia makuja sekä olutelämyksiä.

(Lainaus viestistä, joka on lähtenyt panimoille tiedoksi OlutSatamasta)

Tapahtuman brändi näyttää jo valmiiksi hyvältä ja fiilikset ovat jo melkein kesässä. Ajoissa kahdeksi töistä suoraan veden äärelle nauttimaan useampia erilaisia oluita – en malta odottaa.

Seuraillaan tarkemmin tykkäilemällä Facebookissa ja osallistumalla Facebook-tapahtumaan.

Sanomattakin selvää että Huurteinen on mukana tapahtumassa ja reportaasia seuraa. Tiedottelen tapahtumasta tarvittaessa lisää lähempänä. Nähdään viimeistään kesällä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.